THE IMPLEMENTATION OF HUMANISTIC LEARNING AT DARUL AMAN ISLAMIC HIGH SCHOOL IN ACEH BESAR

Sulaiman Sulaiman

Abstract


Abstract: This article focuses on humanistic learning at an Islamic private school in Aceh. It uses qualitative descriptive method and takes seven subjects as the sample of the data. It shows that the humanistic learning in Darul Aman Private Madrasah Aliyah of Aceh Besar was implemented through three mechanisms. First, creating a humanist class situation, both physical and non-physical environment (socio-emotional), through a democratic approach. Second, employing a cooperative learning model as the basis of humanistic learning. Third, adopting an effective communication model in creating humanistic learning interactions. This involves cycle-models of communication and interaction of learning: one direction interaction (teacher-student), teacher-learners-learners (their feedback for teachers; students learn from each other) and multi-interaction of the teacher-learner, learner-teacher, learners-learners (interaction in many directions). The implementation of humanistic learning at Darul Aman Private Madrasah Aliyah of Aceh Besar had a problem in the form of limited instructional media resources. Nevertheless, the overall learning process was humanist.


Keywords


Humanistic Learning; Situation of Humanistic Class; Cooperative Learning; Pattern of Humanistic Learning Communication

Full Text:

PDF

References


Arbayah. “Model Pembelajaran Humanistik.” Dinamika Ilmu 13 (December 2013).

Budiningsih, C. Asri. “Strategi Pembelajaran Nilai Yang Humanis.” Dinamika Pendidikan, Majalah Ilmu Pendidikan No. 02/TH.XVII/Oktober 2010, n.d.

Darmadi, Hamid. Keterampilan Dasar Mengajar. Bandung: Alfabeta, 2012.

Djamarah, Syaiful Bahri. Guru & Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.

Fahradina, Nova, Bansu I. Ansari, and Saiman. “Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa SMP dengan Menggunakan Model Investigasi Kelompok.” Jurnal Didaktik Matematika 1 (2014): 54–64.

Handayani, Tutut. “Membangun Komunikasi Efektif Untuk Meningkatkan Kualitas dalam Proses Belajar Mengajar.” Ta’dib 16 (2011): 273–303.

Irham, Muhammad, and Novan Ardy Wiyani. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013.

Lestari, R., and S. Linuwih. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Checks Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Social Skill Siswa.” Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia 8 (2012): 190–194.

Mahrus, Ali. “Mengatasi Kesulitan Belajar Melalui Klinik Pembelajaran: Studi Analisis pada Mata Pelajaran Fisika.” Konseling Religi Jurnal Bimbingan Konseling Islam 4 (2013): 263–294.

Muhson, Ali. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi.” Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia 8 (2010).

Mulyasa, E. Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara, 2011.

———. Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset, 2014.

Muniroh, Siti Mumun. “Penerapan Aliran Psikologi Humanistis dalam Proses Pembelajaran.” Forum Tarbiyah 9 (2011): 45–61.

Nofita, Neni Ana. “Hambatan-hambatan Warga Belajar dalam Proses Pembelajaran Program Paket C di Kecamatan Pancung Soal Kabupaten Pesisir Selatan.” Spektrum PLS 1 (2013): 144–160.

Purnamaningsih, Esti Hayu, Asmadi Alsa, and Amitya Kumara. “Pengembangan Model Belajar Mengajar Mata Pelajaran IPS SD Untuk Mendukung Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi di Propinsi Sumatera Selatan.” Jurnal Psikologi 31 (2004): 15–27.

Purwono, Joni. “Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan.” Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran 2 (2014): 127–144.

Rohani, Ahmad. Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Renaka Cipta, 2004.

Rohman, Muhammad, and Sofan Amri. Manajemen Pendidikan Analisis Ksolusi terhadap Kinerja Manajemen Kelas dan Strategi Pengejaran yang Efektif. Jakarta: Prestasi Pustakaraya, 2012.

Rosyada, Dede. Paradigma Pendidikan Demokratis. Jakarta: Kencana Premedia Group, 2007.

Rusydie, Salman. Prinsip-Prinsip Manajemen Kelas. Yogyakarta: Diva Press, 2011.

Sanjaya, Wina. Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Prenada Media Group, 2008.

Sanusi, Uci. “Pembelajaran dengan Pendekatan Humanstik (Penelitian Pada MTs Model Cigugur Kuningan).” Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim 11 (2013): 123–142.

Saputra, Dede Irawan, Ade Gafar Abdullah, and Dadang Lukman Hakim. “Pengembangan Model Evaluasi Pembelajaran Project Based Learning Berbasis Logika Fuzzy.” Invotec 10 (2014): 13–34.

Sinaga, Bornok. “Pendidikan dan Pembelajaran Yang Demokratis dan Humanistis (Refleksi terhadap Paradigma, Proses, dan Produk Pendidikan Sebagai Dasar Revitalisasi Prinsip dan Nilai Pendidikan di Indonesia).” Majalah/Jurnal Generasi Kampus 5 (2012).

Sulaiman. “Menjadi Guru PAI yang Dirindukan Peserta Didik dalam Kelas.” Fakultas of Tarbiyah and Teacher’s Training State Islamic University of Ar-Raniry Banda Aceh, 2015.

Supriadi, Didi, and Deni Darmawan. Komunikasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2012.

Suryosubroto, B. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Renika Cipta, 2009.

Ta’rifin, Ahmad. “Membangun Interaksi Humanistik dalam Proses Pembelajaran.” Forum Tarbiyah 7, no. 1 (June 2009): 99–114.

Trianto. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2013.

Wiyani, Novan Ardy. Manajemen Kelas Teori dan Aplikasi untuk Menciptakan Kelas yang Kondusif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013.




DOI: http://dx.doi.org/10.20414/ujis.v21i1.1161

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 ULUMUNA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.